Η δεξιότητα όμορφα και σωστά να σχεδιάζει κανείς, δεν είναι αποκλειστικά ιδιαιτερότητα και ικανότητα του Αρχιτέκτονα. Ο διεθνής όρος Γραμμικός σχεδιασμός, που σημαίνει τη σχεδιοποίηση του κόσμου των αντικειμένων με την χρήση ειδικών σχεδιαστικών οργάνων, συμπεριλαμβάνει όλα τα είδη σχεδίου, τα οποία χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία ή αντιγραφή όλων των τεχνικών αντικείμενων που βρίσκονται γύρω μας, είτε αυτά είναι μεγάλες κατασκευές (πχ οικοδομικές) είτε απλά αντικείμενα καθημερινής χρήσης. Το ποτήρι, η πλαστική σακούλα, τα χριστουγεννιάτικα στολίδια, το βάζο, η σκούπα, για να κατασκευαστούν, έχουν τύχει πρώτα σχεδιαστικής μελέτης και επεξεργασίας.
Το αντικείμενο του Γραμμικού σχεδίου, δεν έχει μοναδικό σκοπό να αναπτύξει την ικανότητα μας αντίληψης του χώρου και των στοιχείων που τον αποτελούν, και να μας δείξει τον τρόπο και τις τεχνικές για τη δημιουργία ενός Γραμμικού σχεδίου, είτε αυτό είναι εκφρασμένο με απλές γεωμετρικές κατασκευές, είτε με ορθογραφικές προβολές ή αξονομετρία. Σκοπό έχει, να αναπτύξει τις δημιουργικές και κατασκευαστικές μας δεξιοτεχνίες, την ορθολογιστική μας σκέψη, να μας μάθει την ακρίβεια, την παρατηρητικότητα, την επιμέλεια, την αυτοτέλεια, και τον τρόπο να ‘σχεδιάζουμε’ (οργανώνουμε) και να προνοούμε.
Πέρα απ’ όλα αυτά, το Γραμμικό σχέδιο μας γνωρίζει μια σειρά κανόνων για την εκπόνηση όλων των ειδών σχεδίου, τη συνθετική διάταξη όλων των στοιχείων του στο χαρτί, και αναπτύσσει τις δεξιοτεχνίες μας στη χρήση των σχεδιαστικών οργάνων. Τέλος, το Γραμμικό σχέδιο μας βοηθά να καταλάβουμε τις βάσεις της μηχανοποίησης και αυτοματοποίησης, στη σύγχρονη ζωή μας.
Παγκύπριες εξετάσεις 2014
Για τον γραφίτη και το ραπιτογράφο μπορείτε να διαβάσετε εδώ .
Τεχνικό σχέδιο- ένωση πυραμίδας και πρίσματος
Τεχνικό σχέδιο- ένωση 2 κυλίνδρων
Τεχνικό σχέδιο- ένωση πυραμίδας και πρίσματος
Τεχνικό σχέδιο- ένωση κυλίνδρου και πρίσματος
Τεχνικό σχέδιο- ένωση κυλίνδρου και σφέρας
Τεχνικό σχέδιο- ένωση 2 κυλίνδρων
Τεχνικό σχέδιο
Εγχειρίδιο Σχεδίασης
9. Το σχέδιο για να είναι εκφραστικό και εύκολα διαβαστό,
χρησιμοποιούν για την εκπόνηση του γραμμές διαφορετικού πάχους. Οι γραμμές που
κατασκευάζονται με σινική μελάνη ξεχωρίζουν μόνο με τη διαφορά του πάχους τους,
ενώ οι γραμμές με γραφίτη ανάλογα με την σκληρότητα του γραφίτη, την ποιότητα
του χαρτιού, τη χρονική διάρκεια σχεδίασής της και την ασκόμενη πίεση από το
χέρι στον γραφίτη, ξεχωρίζουν και με τη διαφορά του πάχους τους και με την
ποιότητα του χρώματος.
10. Προσπαθήστε να σχεδιάσετε γραμμές συγκεκριμένου πάχους και πυκνότητας γραμμής.
11. Ένα σχέδιο με γραφίτη ή σινική μελάνη θεωρείται έγκυρο, όταν με
την μηχανική αναπαραγωγή του έχουμε σχέδια ίδια μ εκείνα τα σχέδια της
ηλεκτρονικής σχεδίασης.
12. Η επιλογή του πάχους της κάθε γραμμής πρέπει να συμφωνεί με την
κλίμακα του σχεδίου.
6. ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΓΡΑΜΜΗΣ
1. Βασικό
στοιχείο του αρχιτεκτονικού σχεδίου είναι η γραμμή, και ειδικότερα το ίχνος που
αφήνει ο γραφίτης ή ο ραπιτόγραφος στην επιφάνεια του σχεδίου. Το σημαντικότερο στον σχεδιασμό- να
μάθουμε να φέρνουμε ακριβείς γραμμές και να ελέγχουμε το πάχος τους. Η ποιότητα
στο σχέδιο φαίνεται με την ακρίβεια και σταθερότητα των γραμμών του.
2. Όταν
σχεδιάζετε αφήστε το χέρι σας χαλαρό και μην κρατάτε το μολύβι ή τον
ραπιτογράφο πολύ σφιχτά.
3. Κρατάτε το μολύβι ή το
ραπιτογράφο 1-2 εκατοστά από το γραφίτη ή το σωληνάκι του ραπιτογράφου
αντίστοιχα.
4. Να
κινείτε το εργαλείο όχι μόνο με τα δάχτυλα, αλλά με όλο το χέρι.
5. Η πίεση που ασκείτε στο
εργαλείο πρέπει να είναι κατανεμημένη το ίδιο σε όλο το μήκος της γραμμής.
6. Προσπαθείτε να αποφεύγετε
τις απότομες κινήσεις και την ξαφνική
πίεση πάνω στο εργαλείο.
8. Σχέδιο- δεν χαρακτηρίζεται μόνο με την οπτική ιδιότητα του, αλλά
και με την χειροπιαστή επαφή που έχουμε με την επιφάνεια του χαρτιού. Επίσης
εκφράζει κινητική και αισθητική πράξη, στην οποία το μάτι και η κίνηση του
χεριού συνυπάρχουν ταυτόχρονα. Γι’ αυτό η σχεδίαση με τη βοήθεια του
υπολογιστή δεν μπορεί να ονομαστεί κιναισθητικό δημιούργημα.
9. Η πυκνότητα και το πάχος
της γραμμής πρέπει να είναι κατά όλο το μήκος της γραμμής το ίδιο.
10. Η γραμμή πρέπει να είναι οπωσδήποτε ευθεία σαν τεντωμένη χορδή.
11. Μην σχεδιάζετε γραμμές με μεμονωμένες αποσπασματικές ξεχωριστές
κινήσεις.
12. Όλες οι
γραμμές πρέπει να κλείνουν στις γωνίες.
13. Αν οι γραμμές δεν τέμνονται, η σχηματισμένη γωνία φαίνεται κυκλική.
14. Μην
σχεδιάζεται τις γραμμές πέρα του ορίου – καταστρέφεται η συμμετρία του σχεδίου.
15. Τα
ευθύγραμμα τμήματα που αποτελούν τις διακεκομμένες γραμμές πρέπει να έχουν το
ίδιο μήκος και να βρίσκονται σε μικρές ίσες αποστάσεις μεταξύ τους.
16. Στα σημεία
σπασίματος πρέπει να σχηματίζετα γωνία.
17. Η σχεδίαση
τελείας για σημείο ένωσης, θα μετριάσει τη γωνία μας- καλύτερα να αποφεύγεται.
18. Το μήκος του γραφίτη πρέπει να είναι περίπου 9μμ. Αν το μήκος
είναι μικρό ή η μύτη στρογγυλεμένη, η μύτη γρήγορα ‘’κουφαίνει’’.
19. Υπάρχει μεγάλος αριθμός
ξύστρων για τα μολύβια γραφίτη. Για το κονδύλι γραφίτη χρησιμοποιούν
γυαλλόχαρτο.
20. Φέρνουμε γραμμές οπωσδήποτε με την πάνω πλευρά του κανόνα.
21. Κρατάτε το
μολύβι με γωνία κλίσης από 45-60 μοιρών, ενώ το ραπιτογράφο με λίγο πιο μεγάλη.
22. Όταν
σχεδιάζετε με τον κανόνα, κρατάτε το μολύβι κάθετα με την επιφάνεια του
χαρτιού και αφήνετε ένα μικρό κενό ανάμεσα στη μύτη του γραφίτη και την
επιφάνεια του κανόνα.
23. Μην σχεδιάζετε στις γωνίες μεταξύ του κανόνα και τις
επιφάνειας του χαρτιού- ετσι αποφεύγετε να λερώσετε τα όργανά σας και δεν
‘’σπάζεται’’ τις γραμμές από σινική
μελάνη, λερώνοντας το σχέδιο.
24. Σχεδιάζετε με σταθερή ταχύτητα- ούτε πολύ γρήγορα ούτε και πολύ
αργά, εξασκώντας ισομερή πίεση στο κονδύλι. Τότε η γραμμή σας θα είναι ίσια,
χωρίς κανένα πρόβλημα.
25. Η γραμμή πρέπει να είναι ισόπαχη σε όλο το μήκος της. Για να το
πετύχετε αυτό πιέστε λίγο περισσότερο το κονδύλι στην αρχή και λίγο στο τέλος
της σχεδίασης.
26. Μην σχεδιάζετε τη γραμμή κομματιασμένα. Δεν θα φαίνεται η
συνέχεια της. Για να πάρουμε το ζητούμενο πάχος της γραμμής, μπορούμε να
σχεδιάσουμε σε πρόχειρο χαρτί μερικές γραμμές σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους,
έτσι ώστε να τις συγκρίνουμε.
27. Κατά τη διάρκεια της σχεδίασης απαιτείται καθαριότητα των
χεριών και των οργάνων- έτσι δεν λερώνουμε το σχέδιο. Τα όργανα πρέπει να τα
σηκώνουμε και να τα μετακινούμε, και όχι να τα ‘’σέρνουμε’’ πάνω στο σχέδιο.
28. Κάτω από το χέρι που κρατάτε το μολύβι να βάζετε ριζόχαρτο,
έτσι ώστε να είναι καλυμμένη η επιφάνεια του σχεδίου που δεν χρησιμοποιείται,
διατηρώντας έτσι το σχέδιο καθαρό. Το
ριζόχαρτο, λόγω της διαφάνειάς του, μας επιτρέπει να βλέπουμε το καλυμμένο
μέρος του σχεδίου.
7. ΜΕΘΟΔΟΙ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ
1. Κατά την εργασία εκπόνησης του σχεδίου πρέπει , πρώτα πάνω από
όλα, να υπάρχει καλή οργάνωση στον εργασιακό
χώρο του σχεδιαστή. Η πινακίδα
πρέπει να έχει κλίση 15 μοίρες προς το μέρος του σχεδιαστή διότι με μεγαλύτερη κλίση τα
όργανα και τα εργαλεία γλιστρούν
προς τα κάτω.
2. Πριν τη σχεδίαση φροντίζετε τα όργανα και τα εργαλεία να μην τα
πετάτε όπου βρίσκετε πάνω στο τραπέζι σχεδίασης διότι μετά θα τα γυρεύετε
χάνοντας έτσι πολύτιμο χρόνο. Προσπαθείτε να τα έχετε όλα μαζεμένα στη δεξιά
πλευρά της πινακίδας σε μια σειρά που σας βολεύει.
3. Για να πετύχουμε τη σχεδίαση γραμμών ισοπαχή και σταθερών σε
όλο το μήκος τους, πρέπει να προσέξουμε η στάση του κορμιού μας να είναι σε
κατακόρυφη θέση και η ματιά μας να είναι σχεδόν κάθετη με το σχέδιο. Κατά τη σχεδίαση προβλέπεται να κρατάμε την αναπνοή μας, δίνοντας έτσι στο χέρι μας
περισσότερη σταθερότητα.
4. Το χαρτί στερεώνεται με πινέζες αρχίζοντας από το αριστερό άνω
άκρο, δεξί άκρο και μετά τις άλλες 2.
5. Όταν το σχέδιο είναι με μολύβι χρησιμοποιούν γραφίτη 2Η ή 3Η για
την κατασκευή της Α΄Φάσης σχεδιασμού. Όταν θα περαστεί με μελάνι
χρησιμοποιείστε Η αφού στο τέλος θα σβήσετε ότι έχει σχέση με μολύβι (για οπτική άνεση).
6. Συνήθως αρχίζουν την εργασία με το σχεδιασμό μεγαλύτερων σε
μέγεθος λεπτομερειών και σταδιακά προχωρούν με τον σχεδιασμό μικρότερων, έτσι
ώστε να έχουν καλύτερη επαφή με την πορεία της ίδιας της εργασίας και με την ποιότητα του σχεδίου.
7. Η προτεινόμενη πορεία
εργασίας είναι εξής: περίγραμμα φύλλου, θέση πίνακα, εύρεση των συνολικών
διαστάσεων των απεικονίσεων (κάτοψη, όψεις, τομές μαζί με τη διαστασιολόγηση )
και τη συμμετρική τοποθέτησή τους στο χαρτί , κατασκευή των αξόνων ή του
δικτύου συντεταγμένω, σχεδιασμός των περιγραμμάτων όλων των στοιχείων.
Τελειώνουν με την μεταφορά στο χαρτί όλων των αναγκαίων επεξηγήσεων και
υποδείξεων.
8. Κατά τη διάρκεια της
εργασίας συσσωρεύονται πολλά μικρά ελαττώματα και λάθη στο σχεδιασμό (ακρίβειας,
ποιότητα γραμμής, ρύθμισης οργάνων, καθαριότητας οργάνων, καθαριότητας χαρτιού).
Γι’ αυτό θα ήταν σκόπιμο να χωρίζαμε όλο των όγκο της εργασίας σε επιμέρους ίσα
κομμάτια. Μ’ αυτόν τον τρόπο ο σχεδιασμός γίνεται ευκολότερα, πιο άνετα και με
περισσότερη ακρίβεια (κλιμακοστάσιο, εξωτερικοί τοίχοι, εσωτερικοί τοίχοι
κτλπ).
9. Αποφεύγετε τη συχνή χρήση του σβηστηριού, αφού αυτό αλλοιώνει
την επιφάνεια του χαρτιού. Όταν περάσει ο ραπιτόγραφος από αλλοιωμένη
επιφάνεια, το μελάνι θα απλώσει και θα σπάσει η γραμμή σας.
10. Όλες οι γραμμές πρέπει να φέρνονται από τα αριστερά προς τα
δεξιά. Κατακόρυφες και οριζόντιες τις φέρνουμε με τέτοιο τρόπο ώστε να μας
φαίνονται πάντα πως τις φέρνουμε από τα
δεξιά προς τα δεξιά μην διστάζοντας να μετακινήσουμε όλο μας το σώμα στην κατάλληλη
θέση για να το πετύχουμε αυτό. Είναι λάθος να μετακινούμε απλά το μολύβι ή τον
ραπιτόγραφο πάνω κάτω.
Τεχνικό σχέδιο- ένωση κυλίνδρου και κώνου
Αρχιτεκτονικό σχέδιο
Θέματα
1. Αρχιτεκτονική παρουσίαση. Περιεχόμενο, απαιτήσεις και συμβουλές στη σύνθεση των αρχιτεκτονικών σχεδίων που την αποτελούν (μέρος Α').
2. Αρχιτεκτονική παρουσίαση. Περιεχόμενο, απαιτήσεις και συμβουλές στη σύνθεση των αρχιτεκτονικών σχεδίων που την αποτελούν (μέρος B').
3. Αρχιτεκτονική Γραφιστική Τέχνη- μια από τις καλλιτεχνικές προσεγγίσεις του αρχιτεκτονικού σχεδίου.
Τεχνικό σχέδιο- ένωση κυλίνδρου και κώνου
Αρχιτεκτονικό σχέδιο
Θέματα
1. Αρχιτεκτονική παρουσίαση. Περιεχόμενο, απαιτήσεις και συμβουλές στη σύνθεση των αρχιτεκτονικών σχεδίων που την αποτελούν (μέρος Α').
2. Αρχιτεκτονική παρουσίαση. Περιεχόμενο, απαιτήσεις και συμβουλές στη σύνθεση των αρχιτεκτονικών σχεδίων που την αποτελούν (μέρος B').
3. Αρχιτεκτονική Γραφιστική Τέχνη- μια από τις καλλιτεχνικές προσεγγίσεις του αρχιτεκτονικού σχεδίου.
ΑΣ6 ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΒΑΣΙΚΩΝ
ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ
1. Βάση- το έδαφος πάνω στο
οποίο στέκεται το θεμέλιο και δέχεται όλα τα φορτία (βάρη) από το κτίριο.
2.Θεμέλιο- κατασκευή που βρίσκεται μέσα στο έδαφος, και έχει σαν λειτουργία την μεταφορά όλων των δυνάμεων (φορτία) που εξασκούνται στο κτίριο, στο
έδαφος. Τοποθετούνται κάτω από τις
κάθετες φέρουσες κατασκευές (κολώνες, στηρίγματα).
3. Σκελετός- είναι το σύνολο
των φέρουσων κατασκευών και αποτελείται από κάθετες φέρουσες κατασκευές (κολώνες) και οριζόντιες (δοκοί, πλάκα πατώματος). Οι δοκοί μεταφέρουν οριζόντια
τις δυνάμεις που επιδρούν στο κτίριο στις κολώνες, και οι κολώνες κάθετα στα θεμέλια.
Ο σκελετός είναι αυτό το στοιχείο που δίνει στο κτίριο στερεότητα, αντοχή, ακαμψία και
σταθερότητα.
4. Τοιχοποιία- οι τοίχοι σε σχέση με την τοποθέτηση τους χωρίζονται
σε:
α. Εξωτερικοί
τοίχοι- προστατεύουν τον εσωτερικό χώρο από την επίδραση των εξωτερικών
παραγόντων (κρύο , ζέστη, φασαρία κ.α), γι ‘αυτό και η κατασκευή
τους έχει ιδιατερότητες όπως η
τοποθέτηση θερμομονωτικών και ηχομονωτικών υλικών.
β. Εσωτερικοί τοίχοι- διαμορφώνουν
τον εσωτερικό χώρο σε επιμέρους
χώρους και προστατεύουν τους διαμορφωμένους χώρους από την ηχητική ενέργεια που προέρχεται από τους υπόλοιπους χώρους του
κτιρίου.
Κατά κανόνα οι τοίχοι
τοποθετούνται κατά μήκος των
οριζόντιων φέρουσων κατασκευών (δοκοί).
5. Πλάκα πατώματος- οι οριζόντιες φέρουσες κατασκευές , οι οποίες διαχωρίζουν τον εσωτερικό χώρο του
κτιρίου οριζόντια (σε ορόφους).
Χαρακτηριστικά:
α. δέχονται οριζόντια και κάθετη
επίδραση δυνάμεων (οι οποίες μπορεί να είναι μακράς ή μικρής διάρκειας) και τις
οποίες μεταφέρουν στο σκελετό.
β. Η πρώτη πλάκα μεταξύ του
ισογείου και του εδάφους έχει θερμομονωτικές και υδατομονωτικές ιδιότητες.
γ. Οι πλάκες μεταξύ των ορόφων
έχουν ηχομονωτικές ιδιότητες.
δ. Η τελευταία πλάκα αν
καλύπτεται με στέγη έχει ηχομονωτικές
ιδιότητες , ενώ στην περίπτωση που δεν καλύπτεται τότε θεωρείται οροφή και έχει
υδατομονωτικές και θερμομονωτικές ιδιότητες.
6. Οροφή-
οι εξωτερικές φέρουσες κατασκευές, οι οποίες δέχοναται επίδραση δυνάμεων από το
βάρος του χιονιού και τη δύναμη του ανέμου. Τοποθετούνται στο τελευταίο επίπεδο
του κτιρίου.
Χαρακτηριστικά:
α. Προστασία του κτιρίου από τα
νερά της βροχής - ισχυρή υγρομόνωση.
β. Προστασία από τον ήλιο και το
κρύο- ισχυρή θερμομόνωση.
Είδη:
α. Στέγη β. Τελευταία πλάκα
-λεπτομερής περιγραφή σε
άλλο κεφάλαιο
7. Σκαλιά- κατασκευή η οποία αποτελείται
από οριζόντια και κεκλιμένα στοιχεία (σκαλιά), τα οποία ενώνουν τους ορόφους
(κλιμακοστάσιο κτιρίου) ή απλά βοηθούν στην ανάβαση από ένα χαμηλότερο σημείο
προς ένα ψηλότερο(εξωτερικά σκαλοπάτια). – λεπτομερής περιγραφή σε άλλο κεφάλαιο
8. Κουβούκλιο Ασανσέρ- η φέρουσα κατασκευή όπου ενώνει τους ορόφους με
μηχανικά μέσα. Αποτελείται από 4 τοίχους σε σχήμα τετραγώνου οι οποίοι έχουν
ύψος όσο και το ύψος του κτιρίου , έχοντας στον ένα απ’ αυτούς άνοιγμα προς το
εσωτερικό του κτιρίου (είσοδος ασανσέρ).
9. Παράθυρα- προστατευτικές, περιφρακτικές κατασκευές από τζάμι, οι
οποίες αφήνουν το φως του ήλιου να τις διαπερνά φωτίζοντας έτσι τον εσωτερικό
χώρο. Ενώνουν οπτικά τον εσώκλειστο χώρο του κτιρίου με το εξωτερικό περιβάλλον και τον προστατεύουν από
εξωτερικούς παράγοντες, ενώ όταν ανοίγουν αφήνουν τον εξωτερικό αέρα να μπει
μέσα ανακυκλώνοντας τον εσώκλειστο αέρα. –
λεπτομερής περιγραφή σε άλλο κεφάλαιο
λεπτομερής περιγραφή σε άλλο κεφάλαιο
10. Θύρες- κινητές περιφρακτικές
κατασκευές οι οποίες παρέχουν τη δυνατότητα σύνδεσης μεταξύ των εσωτερικών
χώρων του κτιρίου, εισόδου στο κτίριο και εξόδου απ’ αυτό. – λεπτομερής περιγραφή σε άλλο
κεφάλαιο
ΑΣ7 ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ
ΣΧΕΔΙΟ
Τα
αρχιτεκτονικά σχέδια πρέπει να είναι:
-
γραμμικά σχεδιασμένα, με απόλυτη σαφήνεια,
-
με εμφανή διαχωρισμό των γραμμών προβολής από τις γραμμές τομής,
-
με πλήρη διαστασιολόγηση παράλληλη προς το κτίσμα,
-
με ενδείξεις των υλικών,
-
με απαραίτητες κατασκευαστικές επεξηγήσεις,
Στα Αρχιτεκτονικά σχέδια ενός
κτιρίου περιλαμβάνονται κυρίως:
1. Κατόψεις όλων των ορόφων (πάνω
και κάτω από το έδαφος)
2. Όψεις
3. Τομές
4. Κατασκευαστικές λεπτομέρειες.
5. Χωροταξικό
5. Χωροταξικό
ΑΣ8 ΠΑΧΗ ΓΡΑΜΜΏΝ
Γραμμές
Σχεδιασμού Κατόψεων και Τομών
|
Πάχος
Γραμμής σε κλίμακα, mm
|
Γραμμή Εδάφους
Πέτρινα και ξύλινα στοιχεία που
πέφτουν στην τομή με το επίπεδο της κάτοψης-όψης
Γραμμές Περασμάτων, θυρών,
παραθύρων,
Σχέδιο κατασκευής παραθύρου
|
1:200 1:100 1:50
0,5 0,7 0,8
0,4..0,5 0,6..0,7 0,8
0,3 0,4 0,4
0,2 0,2 0,2..0,3
|
Γραμμές
Σχεδιασμού Όψεων
|
Πάχος
Γραμμής σε κλίμακα, mm
|
Γραμμή Εδάφους
Περίγραμμα Κτιρίου
Γραμμές Περασμάτων, θυρών,
παραθύρων,
Σχέδιο κατασκευής παραθύρου
|
1:200 1:100 1:50
0,6 0,8 0,8
0,3.0,4 0,4..0,5 0,5..0,6
0,3 0,4 0,4
0,2 0,2 0,2..0,3
|
ΑΣ9 ΚΑΤΟΨΗ
Κάτοψη ονομάζουν την απεικόνιση
της τομής του κτιρίου, η οποία εμφανίζεται όταν ‘’κόβουμε’’ το κτίριο με
φανταστικό οριζόντιο επίπεδο, το οποίο περνά από μια συγκεκριμένη στάθμη
(ύψος). Σύμφωνα με τις συμβάσεις, γενικά η στάθμη αυτή βρίσκεται σε ύψος 1/3 του
ύψους του συγκεκριμένου ορόφου. Στο σχεδιασμό οικιστικών και δημόσιων κτιρίων,
η στάθμη αυτή υπολογίζεται σε ύψος το οποίο βρίσκεται μεταξύ του πάνω και του
κάτω μέρους των ανοιγμάτων –κουφωμάτων των παραθύρων του ορόφου ( συνήθως στα
120 εκατ.) Σχ.1, Σχ.2 .
ΑΣ10 ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ
ΚΑΤΟΨΗΣ
1.
Παρουσιάζει τη
γενική διαμόρφωση του κτιρίου εσωτερικά με τους επιμέρους χώρους του
(υπνοδωμάτια, σαλόνια, κουζίνα, χώροι υγιεινής, αίθουσες, γραφεία κτλπ).
2. Παρουσιάζει τη μορφή του κτιρίου
με τις ακριβείς διαστάσεις του.
3. Δείχνει την ακριβής θέση και το
περίγραμμα των οικοδομικών κατασκευών (τοίχοι, κολώνες κτλπ), οι οποίες
τέμνονται από το νοητό οριζόντιο επίπεδο της τομής της κάτοψης ή βρίσκονται
κάτω από αυτό. Στην περίπτωση που κάποιο στοιχείο δεν είναι ορατό, και
βρίσκεται είτε πάνω από το οριζόντιο επίπεδο της τομής είτε κάτω από αυτό και
δεν υπάρχει η δυνατότητα να παρουσιαστεί σε κάποια άλλη κάτοψη, σχεδιάζεται με
διακεκομμένη γραμμή (πχ πατάρι, κουφώματα στον τοίχο). Υπόψη πως οι γραμμές των
στοιχείων που τέμνονται από το οριζόντιο επίπεδο έχουν διαφορετικό πάχος από
αυτών που δεν τέμνονται.
4.
Δείχνει τη θέση
των ειδών υγιεινής στους χώρους υγιεινής (αποχωρητήριο, νιπτήρας, μπάνιο,
ντους, μπιτέ) και τον τεχνικό εξοπλισμό της κουζίνας (πάγκοι εργασίας, νεροχύτης,
μάτια γκαζιού, ψυγείο, πλυντήριο ρούχων και πιάτων).
5. Δείχνει την θέση του τζακιού και
πολλές φορές τα σώματα της κεντρικής θέρμανσης.
6. Στα σχέδια παρουσίασης δείχνει
την τοποθέτηση των επίπλων(κρεβάτια , καρέκλες, τραπέζι κ.α) ενώ τα ερμάρια που
είναι εντοιχισμένα τα δείχνουν πάντα.
7. Όταν η κάτοψη του κτιρίου
σχεδιάζεται σε μικρή κλίμακα και υπάρχει η ανάγκη ένας χώρος ή μέρος του
κτιρίου να παρουσιαστεί με λεπτομέρειες, χρησιμοποιούν το Σχεδιαστικό Απόσπασμα (Παράρτημα). Το Σχεδιαστικό Απόσπασμα είναι
μέρος της κάτοψης , το οποίο σχεδιάζεται ξεχωριστά σε μεγαλύτερη κλίμακα και με
λεπτομερή παρουσίαση των διαστάσεων και των στοιχείων από τα οποία αποτελείται Σχ.3.
8. Για την καλύτερη επεξήγηση
διάφορων οικοδομικών κατασκευών, η οποία δεν μπορεί να παρουσιαστεί ούτε στην
κάτοψη αλλά ούτε στο Σχεδιαστικό Απόσπασμα, χρησιμοποιούν τις Λεπτομέρειες. Οι Λεπτομέρειες είναι
σχέδια τα οποία εκπονούν σε μεγαλύτερη συνήθως κλίμακα και είτε σχεδιάζονται
στο ίδιο φύλλο με την κάτοψη είτε σε ένα άλλο συγκεντρωτικό. Οπωσδήποτε, στην
κάτοψη πρέπει να σημειώνεται η κατασκευή
για την οποία υπάρχει λεπτομέρεια Σχ.4.
9. Τα τεμνόμενα στοιχεία
σχεδιάζονται με συνεχή γραμμή πάχους 0,6mm. Η γραμμή εδάφους με πάχος 0,8 ή
1,0mm.
- Η διαγράμμιση των τεμνόμενων στοιχείων γίνεται
κατά τον προβλεπόμενο συμβολικό τρόπο με λεπτή γραμμή 0,2 mm ή 0,1mm.
- Οι πόρτες και τα παράθυρα, παρ' ότι τέμνονται,
συμβολίζονται με τον ειδικό τρόπο που έχουμε αναφέρει, με συνεχή γραμμή πάχους
0,3mm.
- Τα είδη υγιεινής, τα εντοιχισμένα έπιπλα κουζίνας
και υπνοδωματίων σχεδιάζονται με συνεχή γραμμή πάχους 0,2mm.
- Τα προβαλλόμενα στοιχεία του σχεδίου, όπως
σκαλοπάτια, πεζούλια, ποδιές παραθύρων
σχεδιάζονται με συνεχή γραμμή 0,2mm ή 0,3mm με
διαφοροποίηση του πάχους για τα
αντικείμενα που είναι χαμηλότερα και τα οποία
αποδίδονται με τη λεπτότερη γραμμή.
- Διάφορα δομικά στοιχεία τα οποία βρίσκονται πάνω
από το επίπεδο τομής ως προς το οποίο
προκύπτει η κάτοψη, των οποίων η ύπαρξη πρέπει να
δηλωθεί, σχεδιάζονται με λεπτή
διακεκομμένη γραμμή 0,2mm. Τέτοια στοιχεία είναι
εξώστες, στέγαστρα, καμπύλα ανώφλια
ανοιγμάτων, εντοιχισμένα ντουλάπια κουζίνας
(κρεμαστά).
- Οι διαστάσεις του σχεδίου θα αποδοθούν με συνεχή
γραμμή 0,2mm.
- Οι ονομασίες των χώρων με πάχος γραμμής 0,4mm, ενώ
οι ίδιες οι διαστάσεις (κείμενο) και οι συμβολισμοί των κουφωμάτων με γραμμή
πάχους 0,3mm.
- Οι πλακοστρώσεις των δωματίων
και λοιπών χώρων με συνεχή γραμμή πάχους 0,1mm.
ΑΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ
Είναι το τμήμα εκείνο της
οικοδομικής κατασκευής (ή) του μέρους που διαμορφώνει το κτίριο , το οποίο έχει
συγκεκριμένο λειτουργικό και αισθητικό σκοπό. Αυτά τα τμήματα, προσδίδουν σε ολόκληρο
το κτίριο ποιότητα αισθητικής.
1. Μπαλκόνι- περιφραγμένη βεράντα που
προεξέχει της όψης και χρησιμοποιείται για ξεκούραση συνήθως. Βρίσκεται στο
ίδιο επίπεδο με την πλάκα του πατώματος του ορόφου, ενώ το υψόμετρο του δαπέδου
βρίσκεται πιο χάμηλα από το υψόμετρο του εσωτερικού δαπέδου του κτιρίου.
2. bay window-
μέρος εσωτερικού χώρου το οποίο προεξέχει της όψης και έχει στις 3 πλευρές τζάμι (μπορεί η κάθε πλευρά να είναι εξολοκλήρου
τζάμι). Χρησιμοποιείται για τον καλύτερο φωτισμό του εσωτερικού χώρου.
3. Βάθρο (κρηπίδα)- η συνέχεια του θεμελίου πάνω από το έδαφος με
υψόμετρο το ίδιο μ’ αυτού της πλάκας του ισογείου. Συνήθως προεξέχει της όψης
100-120 mm.
4.Κορνίζα (Κορωνίδα)-
η προεξοχή της όψης η οποία διαχωρίζει
την κάθετη επιφάνεια του τοίχου με την οριζόντια της οροφής ( μπορεί να είναι
συνέχεια της τελευταίας πλάκας του κτιρίου) ,
της οποίας κύρια λειτουργία είναι η προστασία του τοίχου από την βροχή.
5.Φεγγίτης- παράθυρο στη στέγη το οποίο είναι κάθετο στον
ορίζοντα και όχι παράλληλα με την κλίση της στέγης, γι’ αυτό προεξέχει του
κεκλιμένου επιπέδου της στέγης, δημιουργόντας μικρό χώρο, ο οποίος κλείνει από τις 2 πλευρές και από πάνω.
6. Φωταγωγός- κατασκευή
από τζάμι, η οποία τοποθετείται στην οροφή (στη στέγη είναι ένα απλό παράθυρο),
και λόγω του ανοίγματος της φωτίζει το κλιμακοστάσιο ή τα διαμερίσματα ή απλά
ένα χώρο του κτιρίου.
7. Στηθαίο (παραπέτο)-
τοιχαράκι μικρού ύψους (0.40-1.70 μ.) το οποίο περιφράσσει την οροφή ή το
μπαλκόνι. Μπορεί να συνδιαστεί και τοιχαράκι μαζί με μεταλλικό κιγκλίδωμα ή με
καλλιτεχνικές πέτρινες (μαρμάρινες) φιγούρες.
8. Πιλάστρα-
κάθετη προεξοχή τοίχου ή κολώνας που χωρίζει σε τμήματα τις όψεις του κτιρίου.
Συνήθως είναι συνέχεια της κολώνας γι’ αυτό έχει μορφή ορθογωνική ή ημικυκλική
και εκτός από τις αισθητικές ιδιότητές της χρησιμοποιείται και σαν ενίσχυση της
φέρουσας κατασκευής.
9. Αέτωμα- το
τελικό πάνω μέρος του κτιρίου (τέλος του τοίχου) με σχήμα τριγωνικό (σπάνια
ημικυκλικό). Στα κλασσικά κτίρια περιβάλλεται και από τις 3 πλευρές με κορνίζα,
ενώ το μέσο του το διακοσμούσαν με ανάγλυφες παραστάσεις. Το αέτωμα
χρησιμοποιείται και για διακόσμηση του πάνω μέρους θύρας.
10. Περβάζι- διαμορφωτικό στοιχείο του κάτω
μέρους του κουφώματος παραθύρων ή θυρών. Προστατεύει το κούφωμα από το νερό της
βροχής.
Τρόπος εξέτασης και βαθμολόγησης του μαθήματος
β) Ο τρόπος παράστασής του είναι με τη μορφή ορθών προβολών (όψεις, κατόψεις, τομές) αξονομετρικού ή συνδυασμών τους.
γ) Οι μαθητές εξετάζονται στη σχεδίαση κατόψεων, όψεων, τομών, αντικειμένων, απλών γεωμετρικών μορφών κτλ., χρησιμοποιώντας τα προβλεπόμενα όργανα, μέσα, υλικά και ακολουθώντας τις ισχύουσες συμβάσεις.
Τα κριτήρια για τη βαθμολόγηση του Γραμμικού Σχεδίου είναι τα εξής:
i. Η ορθότητα απεικόνισης (π.χ. τεμνόμενα, προβαλλόμενα στοιχεία, ορθή μεταφορά κλίμακας, κτλ.), που αξιολογείται με 30 μονάδες.
ii. Η ποιότητα σχεδίασης (π.χ. πάχος γραμμών, ακρίβεια, καθαρότητα σημείων τομής, συναρμογές, κτλ.), που αξιολογείται με 20 μονάδες.
iii. Η πληρότητα σχεδίασης, που αξιολογείται με 15 μονάδες.
iv. Η γραμματογραφία και άλλες ενδείξεις (π.χ. διαγράμμιση, προσανατολισμός, άλλοι συμβολισμοί), που αξιολογείται με 15 μονάδες.
v. Η οργάνωση θέματος στο χαρτί σχεδίασης, που αξιολογείται με 10 μονάδες.
vi. Γενική εικόνα, μονάδες 10
Τρόπος εξέτασης και βαθμολόγησης του μαθήματος
Στο Σχέδιο Γραμμικό η γραπτή εξέταση συνίσταται στα εξής:
α)
Το αντικείμενο σχεδίασης έχει απλή γεωμετρική μορφή (π.χ. απλό αντικείμενο,
κτήριο, αρχιτεκτονικό μέλος, έπιπλο, κλπ.). Δίνεται σε αντίγραφο με τη μορφή
σκαριφήματος ή σχεδίου με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες (διαστάσεις,
ενδείξεις, τίτλους, παρατηρήσεις, κτλ.).β) Ο τρόπος παράστασής του είναι με τη μορφή ορθών προβολών (όψεις, κατόψεις, τομές) αξονομετρικού ή συνδυασμών τους.
γ) Οι μαθητές εξετάζονται στη σχεδίαση κατόψεων, όψεων, τομών, αντικειμένων, απλών γεωμετρικών μορφών κτλ., χρησιμοποιώντας τα προβλεπόμενα όργανα, μέσα, υλικά και ακολουθώντας τις ισχύουσες συμβάσεις.
Τα κριτήρια για τη βαθμολόγηση του Γραμμικού Σχεδίου είναι τα εξής:
i. Η ορθότητα απεικόνισης (π.χ. τεμνόμενα, προβαλλόμενα στοιχεία, ορθή μεταφορά κλίμακας, κτλ.), που αξιολογείται με 30 μονάδες.
ii. Η ποιότητα σχεδίασης (π.χ. πάχος γραμμών, ακρίβεια, καθαρότητα σημείων τομής, συναρμογές, κτλ.), που αξιολογείται με 20 μονάδες.
iii. Η πληρότητα σχεδίασης, που αξιολογείται με 15 μονάδες.
iv. Η γραμματογραφία και άλλες ενδείξεις (π.χ. διαγράμμιση, προσανατολισμός, άλλοι συμβολισμοί), που αξιολογείται με 15 μονάδες.
v. Η οργάνωση θέματος στο χαρτί σχεδίασης, που αξιολογείται με 10 μονάδες.
vi. Γενική εικόνα, μονάδες 10
Στο Σχέδιο Αρχιτεκτονικό η
γραπτή εξέταση συνίσταται στα εξής:
α) Το αντικείμενο σχεδίασης
είναι απλή κτιριακή κατασκευή ή τμήμα της, με εξοπλισμό, στοιχεία επίπλωσης και
συμβολισμούς δομικών και φυσικών στοιχείων.
β) Ο τρόπος παράστασής του
είναι με τη μορφή ορθών προβολών (όψεις, κατόψεις, τομές), αξονομετρικού ή
συνδυασμών τους. Δίνεται σε αντίγραφο με τη μορφή σκαριφήματος ή σχεδίου με
όλες τις απαραίτητες πληροφορίες (διαστάσεις, ενδείξεις, τίτλους, παρατηρήσεις,
κτλ.) και συνοδεύεται από σύντομη απλή περιγραφή του.
γ) Οι μαθητές εξετάζονται στη
σχεδίαση κατόψεων, τομών, όψεων, χρησιμοποιώντας τα προβλεπόμενα όργανα, μέσα
και υλικά και ακολουθώντας τις ισχύουσες συμβάσεις.
Τα κριτήρια για τη βαθμολόγηση
του Αρχιτεκτονικού Σχεδίου είναι τα εξής:
i. Η ορθότητα απεικόνισης (π.χ.
τεμνόμενα, προβαλλόμενα στοιχεία, ορθή μεταφορά κλίμακας, κτλ.), που
αξιολογείται με 30 μονάδες.
ii. Η ποιότητα σχεδίασης (π.χ.
πάχος γραμμών, ακρίβεια, καθαρότητα σημείων τομής, συναρμογές, κτλ.), που
αξιολογείται με 20 μονάδες.
iii. Η πληρότητα σχεδίασης, που
αξιολογείται με 15 μονάδες.
iv. Η γραμματογραφία και άλλες
ενδείξεις (π.χ. διαγράμμιση, προσανατολισμός, άλλοι συμβολισμοί), που
αξιολογείται με 15 μονάδες.
v. Η οργάνωση θέματος στο χαρτί
σχεδίασης, που αξιολογείται με 10 μονάδες.
vi.
Γενική εικόνα, μονάδες 1
Στο Σχέδιο Τεχνικό η γραπτή
εξέταση συνίσταται στα εξής:
α) Το θέμα της εξέτασης είναι
στοιχείο ή συνδυασμός στοιχείων από το διδακτικό περιεχόμενο του μαθήματος,
είναι απλής γεωμετρικής μορφής, δίδεται σε σχέδιο (ή σκαρίφημα) όψεων - τομών ή
αξονομετρικής προβολής ή συνδυασμού τους και περιέχει όλα τα απαραίτητα
δεδομένα (τίτλους, διαστάσεις, ενδείξεις κλπ.).
β) Από τους μαθητές ζητείται να
σχεδιάσουν (ή και να συμπληρώσουν), με τη βοήθεια των βασικών σχεδιαστικών
οργάνων και μέσων, όψεις και τομές του θέματος και να σημειώσουν διαστάσεις,
σύμβολα και λοιπά στοιχεία του Τεχνικού Σχεδίου.
Τα κριτήρια αξιολόγησης του
Τεχνικού Σχεδίου είναι τα εξής:
i. Η ορθότητα των απαντήσεων
(ορθή μεταφορά κλίμακας, ορθή σχεδίαση τεμνομένων και προβαλλομένων στοιχείων,
ορθή διαστασιολόγηση κτλ.), που αξιολογείται με 35 μονάδες.
ii. Η πληρότητα των απαντήσεων
(σχεδίαση όλων των ζητουμένων και των στοιχείων τους, όπως απαραίτητες γραμμές,
στοιχεία διαστασιολόγησης, σύμβολα κτλ.), που αξιολογείται με 30 μονάδες.
iii. Η ποιότητα σχεδίασης
(ποιότητα γραμμών, ακρίβεια σχεδίασης, καθαρότητα σημείων τομής, συναρμογές
κλπ.), που αξιολογείται με 25 μονάδες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου