Αρχιτεκτονικό σχέδιο

Αρχιτεκτονικό σχέδιο
''Η μορφή είναι η δημιουργική μας γλώσσα, με την οποία εκφράζουμε τις σκέψεις μας, τις ιδέες μας, μέσα στις οποίες ενσαρκώνουμε το χαρακτήρα μας, την προσωπικότητά μας, τον τρόπο ζωής μας. Η αρχιτεκτονική μορφή είναι εκείνο το μέσο, με το οποίο διαμορφώνουμε τη συνείδηση, τη διάθεση του ανθρώπου...''

Δευτέρα 21 Ιουλίου 2014

Αρχιτεκτονική Γραφιστική Τέχνη- μια από τις καλλιτεχνικές προσεγγίσεις του αρχιτεκτονικού σχεδίου

clip_image002[6]Κάθε μέρα βλέπουμε χιλιάδες διαφημιστικές πινακίδες , αγγελίες στις εφημερίδες και στα περιοδικά, οι οποίες τυφλώνουν με τα φανταχτερά τους χρώματα και τους βροντερούς τους τίτλους. Δεν έτυχε ποτέ να διερωτηθείτε, για πιο λόγο γίνεται τόσο μεγάλη προσπάθεια για τη δημιουργία ενός τέλειου και συναρπαστικού περιτυλίγματος, όπου τις περισσότερες φορές από μόνο του κρύβει την ουσία του ιδίου του αντικειμένου; Τα πράγματα είναι απλά- εδώ χρησιμοποιούνται μέθοδοι έτσι ώστε να διεγείρουν το ενδιαφέρον για το οποιοδήποτε προιόν , με σκοπό φυσικά την αύξηση της ζήτησης (εύγε γραφίστα..). Αφού λοιπόν τα φανταχτερά χρώματα, η ενδιαφέρον σύνθεση είναι ικανοί να επηρεάσουν τον άνθρωπο, υπάρχει δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν αυτές οι γνώσεις και στο σχέδιο;



Φυσικά και βέβαια, και ακόμη είναι γελοίο κάποιος να απορεί και να ρωτά κάτι τέτοιο. Η αρχιτεκτονική γραφιστική τέχνη είχε αναπτυχθεί πολύ πιο πριν από την εφεύρεση της πρώτης τυπογραφικής μηχανής. Οι οικοδομικές κατασκευές ήταν από τα πρώτα ‘’προιόντα’’ των οποίων η σχεδίαση και η όμορφη παρουσίαση ήταν αναγκαία- με τους αρχαίους Έλληνες αρχιτέκτονες να σχεδιάζουν πάνω σε μάρμαρα (για σχετικό άρθρο πατήστε εδώ) και τους Ρωμαίους σε τοίχους και πέτρινες πλάκες, η αρχιτεκτονική γραφιστική τέχνη χρησιμοποιούσε πάντα τα κατάλληλα υλικά και μεθόδους για να παρουσιάσει με λαμπρότητα το κάθε αρχιτεκτονικό έργο- δείγματα αρχιτεκτονικής γραφιστικής σε περγαμηνές και στους πρώτους τύπους χαρτιού φυλάγονται σε μουσεία σε όλο τον κόσμο.

Μπορούμε δηλαδή να σχεδιάσουμε όχι απλά ένα σχέδιο, το οποίο να τηρεί τους διάφορους κανονισμούς και σχεδιαστικά πρότυπα ..ναι, μπορούμε! Ένα σχέδιο, όσο σωστά κι αν έχει σχεδιαστεί, στα χέρια του καθηγητή (ή του πελάτη) μετατρέπεται σε ένα συνηθισμένο χαρτί με γραμμές και τέτοια ‘’χαρτάκια’’ δεκάδες και εκατοντάδες έχουν περάσει από τα χέρια του καθηγητή. Χρησιμοποιώντας όμως μια γραφιστική μέθοδο, προσθέτοντας λίγο χρώμα, αμέσως το σχέδιο ζωντανεύει στα χέρια, αποχτά προσωπικότητα και ήδη κινεί το ενδιαφέρον οποιουδήποτε.

Όλα απλά- δουλεύοντας λίγο πάνω στο σχέδιο σας, μπορείτε να πετύχετε άμεσα κάποιους στόχους- να πάρετε μεγαλύτερο βαθμό για την εργασία σας, να αναδείξετε τον εαυτό σας στο πανεπιστήμιο ή στη δουλειά σας, να νιώσετε την ικανοποίηση ότι τα καταφέρατε καλύτερα απ΄όλους. Πώς μπορούμε λοιπόν να δώσουμε χαρακτήρα στο σχέδιό μας;
Η Αρχιτεκτονική γραφιστική βασίζεται στο τόνο, δηλαδή στη σχέση μεταξύ ανοιχτόχρωμου και σκουρόχρωμου, αντίθεσης και απόχρωσης. Η έννοια του τόνου δεν διαχωρίζεται από την έννοια της επιφάνειας, αφού με τη χρήση του μπορούμε να εκφράσουμε της ποικίλες ιδιότητές της όπως το φωτισμό της, την υφή της και τη δομή της. Πιο κάτω θα αναφέρουμε τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται στις τεχνικές της αρχιτεκτονικής γραφιστικής, ενώ για τις ίδιες τις τεχνικές σε επόμενα άρθρα μας.

… κατά τη διαδικασία εκμάθησης και αφομοίωσης της τονικής γραφιστικής αναπτύσσονται τέτοιες ικανότητες όπως η άριστη αντίληψη του χώρου και των μορφών, της πλαστικής της εικόνας και του βάθους, όπως επίσης και δεξιότητες στη χρήση των εργαλείων και των υλικών που χρησιμοποιούνται …

1η ομάδα εργαλείων
Με τα εργαλεία αυτής της ομάδας πετυχαίνουμε ξηρή επιφάνεια φωτοσκίασης. Δίνουν δηλαδή ξηρή γραμμή. Αυτά είναι ο γραφίτης, το κάρβουνο και η σαγκίνα. Η τεχνική της τονικής γραφιστικής με αυτά τα εργαλεία ξεχωρίζει από τις άλλες, διότι μπορούμε εύκολα να την χειριστούμε και να πετύχουμε την έκφραση του τόνου με τη χρήση σβηστηριού και απλού κομματιού υφάσματος- τρίβοντας το σβηστήρι ή το ύφασμα πάνω στην ήδη επικαλυμμένη επιφάνεια με το υλικό, διαμορφώνουμε ανάλογα τον τόνο. Οι σύγχρονοι ειδικοί γραφίστες θεωρούν πως η ικανότητα στη χρήση των πιο πάνω εργαλείων είναι η βάση για μια αξιόπιστη παρουσίαση των μορφών και των σχημάτων.

2η ομάδα εργαλείων
Η ομάδα αυτή αποτελείται από εργαλεία τα οποία αφήνουν υγρή επιφάνεια φωτοσκίασης. Αυτά τα εργαλεία είναι το πινέλο, ο μαρκαδόρος, ο αερογράφος. Η χρήση των εργαλείων αυτών μας δίνει τη δυνατότητα να πετύχουμε φωτοσκίαση με ένα ευρύ φάσμα τεχνικών και μεθόδων- βάψιμο με σινική μελάνη, με νερομπογιές, με τέμπερα, με γκουάς, με τυπογραφική μπογιά και μπογιά αερογράφου. Η χρήση των τεχνικών αυτών μας δίνουν θαυμάσια αποτελέσματα τα οποία μπορούν εύκολα να συγκριθούν με πίνακες ζωγραφικής, ακόμη και με φωτογραφίες.

…. η απόχτηση δεξιοτήτων και ικανοτήτων στη χρήση των πιο πάνω εργαλείων απαιτεί συνεχή δουλειά και πειραματισμό. Δίχως όμως τις απαραίτητες και αναγκαίες γνώσεις τεχνικού σχεδίου και παραστατικής γεωμετρίας (πχ σχεδίαση σκιών και προοπτικού) δεν μπορεί να επιτευχθεί κανένα αποτέλεσμα…




3η ομάδα εργαλείων
Στον 21ο αιώνα που ζούμε η τεχνολογία και οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές έχουν ανοίξει νέους ορίζοντες στην αρχιτεκτονική γραφιστική και δίνουν μεγάλες δυνατότητες στην σχεδίαση. Η χρήση προγραμμάτων δισδιάστατου και τρισδιάστατου σχεδιασμού όπως το AutoCAD, ArchiCAD κ.α, μας δίνουν τη δυνατότητα να πετύχουμε το εφικτό αποτέλεσμα σε πολύ λίγο χρονικό διάστημα και με λιγότερο κόπο.

… μια δουλειά στο χέρι πάντα θεωρείται καλλιτεχνικό δημιούργημα με προοπτικές να αποχτήσει αξία και να πάρει επαίνους και χειροκροτήματα, σε αντίθεση με την δουλειά στην ηλεκτρονική σχεδίαση, η οποία ποτέ δεν θα μπορέσει να φτάσει ούτε την αξία των υλικών που σπαταλήθηκαν για να παρουσιαστεί…

Για σχετικό άρθρο πατήστε εδώ.












Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου